در بحث بناء، فرق بین حرف و علامت چیست؟

پرسش ها و پاسخ هادسته بندی: درس دوم: بناء کلمهدر بحث بناء، فرق بین حرف و علامت چیست؟
علیرضا محمدیعلیرضا محمدی 3 سال قبل
      • فرق بین علامت با حرف ؟؟؟؟؟

 در چاپ جدید کتاب دانش صرف در پاورقی ص 35 ذیل بحث معیار مجرد یا مزید بودن در اسم، خلطی صورت گرفته است و آن هم این است که بین حروف و علامت هیچ فرقی گذاشته نشده است.

      • طبق بیان پاورقی کتاب دانش صرف اسمی که به آن « ﮤ تأنیث » اضافه بشود مزید به حساب می آید چون میگویند یک حرف به حروف اصلی اضافه شده است.
        •  در صورتی که این اشتباه است، چون ص 294 همین کتاب آمده است  که  « ﮤ تأنیث » علامت است نه حرف و نیز در صرف کاربردی ج1ص71 نیز همین اشکال شده است و مؤیداتی از کتاب صرف ساده به همراه دارد که متن کتاب صرف کاربردی این چنین است :

برخی چیز علامت اند نه حرف، در تعریف مزید فیه آمده است « کلمه مزید آن است که دارای حرف زائد باشد» ( نه علامت زائد) «ة» علامت تأنیث است نه حرف.
صرفیان اصطلاح خود را بر این قرار داده اند که در بحث مجرد و مزید بودن،علامات را جزء حروف کلمه به حساب نیاورند چناچه در بخش دوم کتاب صرف ساده در بحث مذکر و مؤنث در تعریف مؤنث آورده شده که : « و المؤنث ایضاً علی قسمین لفظی و معنوی. اللفظی ما کان فی آخره إحدی علامات التأنیث و هی تاء المربوطه و الألف المقصوره و الألف الممدوده » و همینطور در تعریف مثنی آورده است ( هی الحاق علامه المثنی بآخرها و…) همینطور در تعریف جمع. از این رو علامات تثنیه و جمع و تأنیث علامتند و نه حرف. بنابراین در مجرد و مزید بودن کلمه تأثیری ندارند. پس گویا این علامات جزء کلمه به حساب نمی آیند.