درس بیست و نهم: باب تفعّل

نکات محتوایی

۱- روش ساده برای شناسایی مصادیق قاعده دوم در این باب: دو حرف مشدّد کنار هم مانند یذّکّر، اطّهّر و …

🔸 🔸🔸 🔸🔸 🔸🔸 🔸

2- توضیح اینکه چرا به جای پرکاربردترین معنا، مشهورترین گفته ایم: تنوّع معانی در این باب و پرکاربرد بودن غالب معانی ذکرشده برای این باب، مانع از آن است که با ضرس قاطع بتوانیم بگوییم که معنای مطاوعه، اکثریت مطلق استعمالات این باب را به خود اختصاص داده است؛ هرچند شاید اکثریت نسبی را به خود اختصاص داده باشد همانگونه که از لیست افعال قرآنی این باب که در کتاب دراسات لاسلوب القرآن الکریم ج۴ ص۵۶۸ آمده، مشخص است.

  1. برای معنای اتخاذ، مطلبی در خصوص تبیین دو نوع اتخاذ از استاد خدایوندی و شهریاری موجود است. برای مشاهده اینجا را کلیک نمایید.
  2. برای معنای اتخاذ، با جستجوی عبارت “تَجَمَّلْتِ وَ یَوْماً تَبَغَّلْتِ وَ إِنْ عِشْتِ تَفَیَّلْتِ” در جامع احادیث، جریان ممانعت عائشه از دفن امام حسن مجتبی علیه السلام را می توان برای طلاب نقل کرد

🔸 🔸🔸 🔸🔸 🔸🔸 🔸

3- متنی از استاد بوغیری درباره معنای تدریج. برای مشاهده اینجا را کلیک کنید

🔸 🔸🔸 🔸🔸 🔸🔸 🔸

4- برای مشاهده پاسخ سوال دوم هم اندیشی این درس به این لینک (نوشته استاد مدرسی) مراجعه نمایید.

میانگین امتیازات: 3.0 از 1 مشارکت.
لطفا صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *